A kerékpározás története röviden

BikeCafe
2020. 12. 10. 14:00:00
A kerékpározás története röviden
Az hogy a mai modern kerékpárok ilyen formában létezhetnek, sok évszázad, megannyi kétkerekű szállítóeszköz és számos híres ember elképzelése kellett hozzá.

 

Az hogy a mai modern kerékpárok ilyen formában létezhetnek, sok évszázad, megannyi kétkerekű szállítóeszköz és számos híres ember elképzelése kellett hozzá.


15. század

Giovanni Fontana olasz fizikus és mérnök megépítette az első emberi hajtású földön haladó járműt. Négy kereke volt és kötelekkel összekötött fogaskerekűvel lehetett működésbe hozni.

1790

A francia Comte Mede de Sivrac egy úgy nevezett „celerifere” kétkerekű szerkezetet talált fel, de ennek nem volt sem pedálja sem kormánya.

1818

Az első mérföldkő a német származású Karl Drais nevéhez fűződik, aki feltalálta a „Laufmaschine”-t más néven „vesszőparipát”. Ez egy vonalban lévő kétkerekű konstrukció, amivel a földet a lábbal érintve és azt ellökve lehetett vele haladni.

1839

Skót Kirkpatrick Macmillan éve, aki feltalálta a kezdetleges ingaszerű pedált és kormányt. Lehetővé téve használóját, hogy két lábbal a talajt nem érintve haladhasson.

1858

Franciaországban feltalálják a ma ismert pedál elődjét, ami (nem tudni pontosan hogy ténylegesen ki volt) Pierre Michaux, fia Earnest Michaux és Pierre Llament nevéhez fűződik.

1866

A brit James Starley megalkotja a szimbolikus formájú velocipédet. Angol neve „penny-farthing”.

1868

Clément Ader szabadalmaztatja a gumírozott kerekeket.

1870-es években

Ha van kétkerekű, miért ne legyen egykerekű is? Elkészítik az első monociklit / uniciklit.

1876

Browett és Harrison brit feltalálók elkészítik az első féket a velocipédhez.

1878

George William Dennistoun Scott és George Henry Phillott szabadalmaztatja az első kerékre szerelt sebességváltót. Ugyanebben az évben William Grout lehetővé teszi, hogy a velocipéd szállítható legyen azáltal, hogy az első nagykereket négy részre szétszerelhetővé alkotta.

1879

Henry J. Lawson a hátsó kereket láncvezéreltté teszi.

1880-as évek

Megépítik az első háromkerekű tricikliket, ami egy méltóságteljesebb opciót nyújt használójának a magasabb kerekű társához képest.

1885

Fordulópontnak számít, ugyanis a ma ismert és hasonló méretű kerekekkel rendelkező, Rover névre hallgató biztonsági kerékpárt John Kemp Starley fejlesztette ki Nagy-Brittaniában.

1888

John Boyd Dunlop feltalálja a pneumatikus (sűrített levegővel működtettet), felfújható gumiabroncsot.

1889

A kerékpár folyamatos lefékezése hátra tekeréssel elv kitalálása és kialakítása Daniel-Stover és William Hance nevéhez fűződik. Ugyanebben az évben megszületik a tandem kerékpár William Starley és Herbert S. Owen munkássága által.

1894

Michael B. Ryan lehetővé teszi, hogy a kerékpárokat össze lehessen csukni.

1896

Elkészül a kontrás fékrendszer.

1897

Hosea W. Libbey által a kerékpár közepén elhelyezett dupla elektromos motorral megszületik az e-bikeok előfutára.

1898

Gordon J. Scott feltalálja a pedálozás által tölthető akkumulátortöltőt, ami a hátsó kereket hajtja.

1924

Charles Mochet feltalálja a rekumbenst, vagyis az ülő- vagy fekvőpozícióban emberi erővel hajtható járművet.

1933

Schwinn által gyártott és árusított Cruisier kerékpárok elkészülnek.

1940-es évek

Kifejlesztik a kitámasztót.

1979

Elkészül az első mountain bike.

1984

Megtörténik a fokozatváltás forradalma, a hosszantartó munka gyümölcse a pozícionált váltó. Lehetővé téve, hogy a sebességfokozatok száma 15-ről 18, 21 és 24-re növekedhessen.

1989

Sanyo gyártotta elektromos kerékpárok jelennek meg NiCd (nikkel kadmium) akkumulátorral, amelyek nagyobb terhelést bírnak. Nagy előre lépés az ólomsavas akkuktól. Ebben az évben Michael Kutter megépíti a napjainkban ismert pedelec előfutárját az elektromos biciklit ahol is a tekerés által működtetett motor rásegít a hajtásra.

1991

Eric Staller megalkotja a hétszemélyes „conference” kerékpárt.

1993

Maverick feltalálja az első elektromos váltót.

2000-es évek

Az elektromos kerékpárok elsődleges áramforrása az újratölthető lítium-vas-foszfát (LiFePO₄) akkumulátor lett.

2002

Campagnolo kifejleszti a 10 sebességes láncot, amivel 30 fokozat is lehetséges.

2009

A Shimano elektromos felszerelést dob a piacra, a váltást sokkal gyorsabbá téve.

2012

Adjustable Traction Control System, amely lehetővé teszi, hogy tekerés közben is állítható legyen a keréklégnyomás. Létrejön az ADAPTRAC rendszer.

2014

Az e-bikeok legtöbbet használt áramforrása a lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (LiNiMnCoO₂) akkumulátor.

Tartalomhoz tartozó címkék: Kerékpár